Ergens voor dag en dauw

Centraal in het programma dat Kamerkoor Convocaal samen met een voor deze Paasconcerten bijeengekomen projectkoor van zo’n twintig leden voor u ten gehore zal brengen, staat de ‘Cantate voor de Paasmorgen’ van Tom Löwenthal. Dit vierdelige werk voor solisten, koor, fluit, cello en piano is gecomponeerd (tekstueel èn muzikaal) in een laatromantische stijl, gebruikmakend van tot de verbeelding sprekende woorden en klanken, waarbij ‘uitstapjes’ naar modernistische klanken altijd uitstapjes blijven: steeds wordt teruggekeerd naar de toegankelijke basis van de laatromantiek. Het verhaal van de Paasmorgen wordt gedaan vanuit het perspectief van Maria Magdalena: ‘Dan zoek ik jou’ en later ‘Dan zie ik jou’ en in dat perspectief zouden we ook de Nederlandstalige muziek die eromheen geplaatst is kunnen beluisteren: ‘Dit ene weten wij, ‘Verward’ en ‘Het water zal stenen breken’.

Paasmuziek van reeds klassieke componisten vult het programma aan: de teksten die Croce (in de renaissance), Scheidt (in de midden barok) en Sisask (in het laatste kwart van de twintigste eeuw) gebruiken, zijn traditionele, duidelijke op Pasen geïnspireerde teksten; Schütz’ ‘Ich weiss, dass mein Erlöser lebt’ (midden barok) behoeft eigenlijk wat meer uitleg, of, zo u wilt, laat iets meer aan de verbeelding van de luisteraar (èn de zanger!) over. En de tekst van Barber’s ‘Easter Chorale’ zou zó in het pas uitgekomen interreligieuze liedboek kunnen staan; op meerdere wijzen te duiden, en uitnodigend, zulks ook te doen…

Middenin het programma staat nog een premiere: de tekst van ‘Desiderata’, geschreven door Max Ehrmann in 1927, waart al tientallen jaren rond over de wereld en inspireerde reeds velen. Coert Bremmers schreef zijn verklanking van deze tekst voor de Koorgroep St.Michaël in Zwolle; een bewerking ervan, met citaten van Thomas à Kempis afgewisseld met brokstukken van de desideratatekst werd al wel in Zwolle uitgevoerd, maar nu pas klinkt de originele compositie, voor vijfstemmig koor, fluit en piano, voor het eerst in zijn geheel. Indien een paar sprankjes ‘newly risen Light’ of enkele druppeltjes ‘loving Source and Spring’ door Projectkoor en Kamerkoor Convocaal, met instrumentalebegeleiding door Susanne Gersch-Bremmers (dwarsfluit), Bianca van Dalen (piano) en Jeroen van Dijk (cello) zijn overgebracht gedurende dit paasconcert, dan kunnen samenwerking en concert als geslaagd worden beschouwd!

1. Mariëtte Harinck: Dit ene weten wij
2. Mariëtte Harinck: Verward (maat 1 t/m 56)
3. Tom Löwenthal (1954): Cantate deel I Ergens voor dag en dauw
4. Tom Löwenthal (1954): Cantate deel II Gezongen Evangelie
5. Mariëtte Harinck: Verward (maat 57 e.v.)
6. Urmus Sisask (1960): Surrexit Christus hodie
7. Giovanni Croce (1557-1609): Virtute Magna (door mannenkoor)
8. Samuel Scheidt (1587-1654): Gott Vater, der das Leben liebt
9. Heinrich Schütz (1585-1672): Ich weiss, dass mein Erlöser lebt
10. Giovanni Croce (1557-1609): Virtute Magna (door vrouwenkoor)
11. Coert Bremmers (1961): Desiderata

Pauze

12. Tom Löwenthal (1954): Cantate deel III In de tuin
13. Urmus Sisask (1960): Surrexit Dominus
14. Tom Löwenthal (1954): Het water zal stenen breken
15. Tom Löwenthal (1954): Cantate deel IV Slechts bij geruchte
16. Mariëtte Harinck: Dit ene weten wij
17. Samuel Barber (1910-1981): Easter Chorale

Geen reacties meer mogelijk.