Doulce Memoire

Zaterdag 4 maart 2006, Deventer, 15.30 en Zwolle, 20.15
'Zoete herinneging' is, zoals te verwachten, een herinnering aan liefdesgeluk. Nu voorbij, maar eens genoten, en onvergetelijk. Het vierstemmig chanson dat Sandrin in 1540 schreef op de tekst van Francois I, werd een zeer populaire compositie. Zo populair dat vele andere componisten van die populariteit een graantje wilden meepikken. Zij maakten hun eigen versies van doulce mémoire, instrumentaal of gemengd vocaal/instrumentaal, wereldlijk of, zoals in het geval van Lassus, religieus.

Lassus' Missa ad imitationem moduli Doulce Mémoire is een zogenaamde parodiemis. Daarbij wordt een model (het chanson) in een gecomponeerde mistekst verwerkt en keert regelmatig, in één- of meerstemmigheid, terug in de verschillende delen van de mis. In Lassus' mis (1568) horen we zeer goed het begin ("doulce mémoire en plaisir consommée) van Sandrin's chanson vele malen terugkomen. Maar ook het laatste gedeelte ("fini le bien, le mal soudain commence") horen we vaker aan het einde van een misdeel terug. Het middengedeelte ("or maintenant a perdu son pouvoir rompant le but de ma seule espérance") is minder gemakkelijk te traceren, maar komt eveneens terug (onder meer in Christe). In 1987 schreef Albert de Klerk in opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst zijn versie van Doulce Mémoire voor een kamerkoor met dezelfde naam. Ook De Klerk maakte gebruik van Sandrin's origineel, dat hij enkele malen van subtiele versireingen voorziet, maar ook enkele malen harmonisch laat 'ontsporen'.

De 'doulce mémoire'-stukken vormen het mizikale geraamte van ons programma. Daarnaast nog Engelse volksliederen, waarin zoete herinneringen en zoete toekomstbeelden ter sprake komen (maar zijn ze allemaal we zo zoet….?), Duitse gedichten (Mörike) vol liefdeskommer op muziek van Distler voor mannenkoor. En tenslotte ook enkele ogenschijnlijke totaal onschuldige Franse tekstjes, getoonzet door Poulenc voor kinder- en vrouwenkoor. De muziek doet grote weemoed achter de teksten vermoeden.

Samen met het M-Kwintet laat Convocaal een dreital werken horen: Verbum bevat de spreuk "Muziek is een metgezel van vreugde, een medicijn tegen smart". Het is een toegankelijk werk voor bariton-solo, koor en accordeonquintet. Danny boy is een Ierse traditional in een passende zetting en Alle, welche dich suchen (tekst R.M. Rilke) is een bewerking van een werkje voor koor en orgel uit 1992 van de hand van Coert Bremmers, onze dirigent.

Het M Kwintet, voor de gelegenheid aangevuld met hoboïst Jan Joris Nieuwenhuis brengt muziek van Piazzolla en Villa-Lobos. In de muziek van Piazzolla klinkt de zoete, maar vooral ook  de minder zoete herinneringen door in welluidend wrange harmonieën, zoetzure melodieën en vervreemdend langs elkaar heen schuivende ritmen. Villa-Lobos's Bachianas Brasileiras 5 (oorspronkelijk voor zangstem en orkest) sluit volledig aan op de sfeer van zoete herinneringen; vakantieliefdesgeluk wellicht, want je hoort Brazielië wel in deze stemmige muziek doorklinken. Het arrangement van dit werk is van Jan Joris van Nieuwenhuis.

1. Verbum – Frans Bullens
2. Doulce Mémoire – Pierre Sandrin (ca 1490 – ca 1561)
3. Uit Missa Doulce Mémoire – Orlando Lassus (1532 – 1594)
     Kyrie
     Gloria
4. Petites voix (VK) – Francis Poulenc (1899 – 1942)
      La petite fille sage
      Le chien perdu
5. Frage und Antword (MK) – Hugo Distler (1908 – 1942)
      Agnes
      Der Liebhaber an die heisse Quelle
6. Alle, welche disch suchen – Coert Bremmers
7. Uit Missa Doulce Mémoire – Orlando Lassus
      Credo
8. Oh Danny boy – Iers volkslied
9. The springtime of the year – Ralph Vaughan Williams (1872 – 1958)
      The lover's ghost
      Just as the tide
10. Uit Missa Doulce Mémoire – Orlando Lassus
       Sanctus
       Agnus Dei
11. Doulce Mémoir – Albert de Klerk

Geen reacties meer mogelijk.